Indhold
KRAP
KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik) er et integreret pædagogisk koncept, hvor man har ladet sig inspirere af forskellige metoder og tilgange, blandt andet den systemiske og anerkendende tilgang. Menneskesynet i KRAP bygger på en tro på, at alle gør deres bedste ud fra deres forudsætninger og vilkår. Hvis en borger handler mindre hensigtsmæssigt i en situation, vil man være nysgerrig på, hvad der ligger til grund for handlingen. Som i den systemisk anerkendende tilgang er der fokus på det, borgeren gerne vil lykkes med, borgerens ressourcer og borgerens handlemuligheder. KRAP bygger på 6 kernelementer:
- Anerkendelse
- Ressourcefokuseret menneskesyn
- En kognitiv tilgang
- Borgerinddragelse
- Fastsættelse af realistiske delmål
- Synliggørelse af fremskridt
Hvordan
KRAP kombinerer det grundlæggende menneskesyn med en række konkrete redskaber, som kan understøtte vores pædagogiske praksis. Det handler overordnet om, at man understøtter borgerne i at se muligheder og lykkes med deres mål. Typisk gøres dette ved at nedbryde borgerens mål til mindre og overskuelige delmål. I Afdelingen for Socialpsykiatri og Beskæftigelse anvender vi en række af de konkrete redskaber, der indgår i KRAP.
Målgruppe og virkning
KRAP retter sig mod alle målgrupper. Den ønskede virkning er at bibringe borgerne større personlige og sociale kompetencer. Det anerkendende og ressourcefokuserede menneskesyn i KRAP forventes at medføre, at borgerne føler sig set og hørt, hvilket gerne skulle bibringe udviklingslyst for den enkelte.
Redskaber
- Måltrappen
- 7-kolonne skema
- Kognitiv sagsformulering
- Energikoppen
- Fyrtårnet
- “Det vil jeg gerne nå i dag”
Mere viden
Få mere viden om KRAP: https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/om-metoden-krap/view
Bøger: KRAP-Grundbogen, Lene Metner og Peter Bilgrav