Indhold
Spejling/Aktiv Lytning
Spejling gør det muligt for den fagprofessionelle at styre og facilitere samtaler på respektfulde måder, tæt på borgerens forståelseshorisont. Den fagprofessionelle holder billedligt talt et spejl op, der reflekterer noget af det, borgeren har udtrykt.
Spejlingsredskabet omfatter et bredt spektrum. I den ene ende har vi refleksionen af noget, som borgeren lige før udtrykte, og som den fagprofessionelle fandt vigtigt; det kan være et enkelt ord, en grimasse, en håndbevægelse. I den anden ende er der opsummeringer af, hvad borgeren har talt om gennem de seneste 20 minutter; her handler det om at gengive borgerens fortælling på en dækkende måde.
For at spejle rimeligt dækkende, skal den fagprofessionelle være god til at lytte – aktiv lytning er et redskab med almen nytteværdi i professionelle samtaler. Det forudsætter, at man er nysgerrig og i stand til at lytte med alle sanser, og at man for en tid parkerer de spørgsmål, kommentarer, tolkninger osv., som ellers dukker op i ens indre kommunikation, imens man lytter.
Hvordan
Man skelner mellem to forskellige måder at spejle på:
- Simpel spejling
- Beriget spejling
Ved simpel spejling sætter den fagprofessionelle ord eller billeder på det, som borgeren har udtrykt. Man giver det tilbage på en nøjagtig og beskrivende måde ved at bruge borgerens egne ord og uden at tage stilling til indholdet. Der er alligevel tale om en styring, da det er den fagprofessionelle, der har “valgt”, hvad der skal spejles.
Ved beriget spejling gives der tilbage i en mere bearbejdet form. Dvs. at den fagprofessionelle har bearbejdet de udsagn/indtryk han/hun har modtaget og giver tilbage i en anden form, det kan være ved at bruge andre ord, som måske er mere præcise eller mere spiselige end borgerens egne. Den fagprofessionelle kan også berige spejlingen ved at tage sit eget perspektiv med, når der gives tilbage.
Det er vigtigt at afsøge ved borgeren om den berigede spejling rammer “rigtigt”, og borgeren kan koble sig på spejlingen.
Målgruppe og virkning
Spejling kan bruges til alle målgrupper. Den ønskede virkning er, at hjælpe borgeren til at opnå en større klarhed og forståelse i forhold til det emne, der drøftes. At løfte samtalen i en recovery-orienteret retning med fokus på at belyse handlemuligheder. Aktiv lytning, evt. med efterfølgende spejling, kan virke stærkt anerkendende. Borgeren føler sig set og hørt og får desuden et udefra-perspektiv på sig selv.
Redskaber
Spejling/aktiv lytning er en samtaleteknik. Der knytter sig ikke umiddelbart konkrete redskaber til metoden.
Mere viden
Bog: “Pædagogik – introduktion til pædagogens grundfaglighed”