COPM

Canadian Occupational Performance Measure (COPM) understøtter en klientcentreret og aktivitetsbaseret praksis. Det er et individuelt redskab der er beregnet til at påvise forandringer i en klients egen beskrivelse af sin aktivitetsudøvelse over tid.

Aktivitetsudøvelse defineres både ud fra en persons evne til at udføre bestemte aktiviteter og fra hans eller hendes tilfredshed med den udførelse. Det er således ikke en objektiv vurdering af aktivitetsudøvelse, men den enkelte persons oplevelser og udtalelser omkring aktivitetsudøvelse, der er i centrum.

Aktiviteterne kategoriseres i egenomsorgsaktiviteter, produktive aktiviteter og fritidsaktiviteter.

Hvordan

Det er aktivitetsproblemer, der er centrum for COPM, dvs. de aktivitetsproblemer, den enkelte oplever i sin hverdag. Et aktivitetsproblem defineres som en aktivitet, som en person ønsker at udføre, skal udføre eller forventes at udføre, men som den enkelte ikke kan udføre, ikke udfører eller ikke udfører på en måde, som han/hun er tilfreds med.

 

COPM udføres som et semi-struktureret interview og tager mellem 15-30 min. Måleredskabet bruges i et samarbejde mellem klienten og ergoterapeuten (vejlederen) og i en løbende proces.

Der er 5 trin i processen

  1. Problemafklaring
  2. At vurdere vigtighed
  3. Scoring
  4. Scoring
  5. Revurdering

Målgruppe og virkning

COPM kan anvendes til alle målgrupper. Den forventede virkning er, at synliggørelsen af udviklingen i forhold til de selvvalgte mål giver en oplevelse af øgede kompetencer i forhold til at klare de opgaver, der tidligere blev identificeret som aktivitetsproblemer i hverdagen.

Redskaber

COPM skema

Mere viden

Bog: Fremme af menneskelig aktivitet: Ergoterapi i et canadisk perspektiv (Towsend, 2002)

Luk menu